Tuesday, June 28, 2011

Acheh I

Salam...

Entri tertangguh lagi..Kali ini saya mahu bercerita tentang pengalaman saya ke Acheh. Saya pergi bersama emak dan Mak Teh ( kawan baik emak). Plan asalnya saya memang tidak mahu pergi kerana adik bongsu saya yang akan menemani emak tapi saat2 akhir, adik saya tidak mau pergi kerana semester barunya dah dekat sangat masa pulang nanti. Tapi saya tahu alasan utamanya kerana tidak mahu ikut adalah kerana tidak seronok jalan dengan orang tua..prtttfff....itu sebabnya. Saya sebelum itu sudah beritahu dia, kalau dia tidak mahu pergi, saya yang akan pergi, kerana saya tak gamak nak biarkan emak saya ke negara luar tanpa ada salah seorang dari kami yang menemani. Walaupun, di sini emak da mak teh kemana2 saja berdua, tapi bila ke Indonesia dan Acheh pula itu, tidak dapat tidak saya memang berasa bimbang. Jadi..semasa menempah tiket, saya belikan untuk saya sekali. Esoknya kelam labut mengisi borang cuti dan borong keluar negeri. Aduhai..selalunya tempoh permohonan sebulan, tetapi ini seminggu nak pergi baru saya isi semuanya. Nak pergi tanpa isi borang boleh je..tapi takut jadi apa2 pulak kat sana, jadi pasrah ajelah..nasib baik lepas. legaaa...
Kami naik firefly kt Penang. Ist time saya naik FF ini.Pertama kali saya melihat secara bersemuka dengan kapal ini, saya dah rasa gemuruh semacam. Ya ALLAH..saya tak sangka FF ini 3 kali ganda lebih kecil dari kapal boeing biasa. Saya pandang mak teh dengan perasaan cuak..mak teh hanya tersenyum " Daus mmg cakap macam naik bas je"...FYI, Daus itu anak mak teh yang menuntut di U Acheh. Niat kami ke sana untuk melawat dialah sebenarnya. dan tidak, ya...Daus itu bukan tunang saya..kalau ada yang bertanya.
Bila naik..yup...mmg macam bas. Aduhai..cuak jugak bila tgk kipas mcm kipas biasa je. hmmm..walaupun takut..saya doa yang baik2 sahaja. semoga kami selamat sampai ke sana. Perjalanan memakan masa 1 jam setengah sahaja. Beza masa antara Acheh dg Msia adalah sejam sahaja. Sampai di Airport Acheh, Daus dah sedia menunggu. Maklumlah flight kami delayed lebih kurang 2 jam setengah. mmg hampeh betul.
Mak Teh & Mak..still boleh senyum walau dah lama menunggu

Kan kecik betul plane ni kan..kalau dua lelaki berdiri dah sama dah ketinggian dgn plane ini
Dalam plane yang memang macam bas..hehehe
Perkara pertama yang kami buat lepas sampai tu..tukar duit dulu. hehehe..saya kelakar ajelah memegang duit beberapa juta rupiah itu. Kepala mmg blur je nak calculate dalam otak berapa sebenarnya yang kami spend. Untuk permulaan kami bertiga hanya tukar 500 ringgit seorang sahaja. Dapatlah sorang RP1.5 JUTA. Oleh sebab sampai dah petang, kami terus pergi makan dan check in hotel dulu...dan lepas tu zzzzzzz..penat...iyalah kan jalan dengan emak2 yang kurang sihat ni mestilah kena lebih tenang dan pastikan mereka mendapat rehat yang cukup kan....hhehehe...

Lunch di sini..makan ayam tangkap..mmg popular di acheh tp ntah
mengapa saya tak dpt masukkan pic makanan itu pula

HAHH..sekali makan sampai 265k..

Tempat kami menginap selama 5 hari 4 malam

Stop kat sini dulu..sambung nanti ya....