Wednesday, December 08, 2010

Bahana JKP...

Salam...


Tadi semasa saya di pejabat, saya mendapat panggilan dari seseorang. Seseorang yang saya tak jangka akan menerima panggilan daripadanya. Fuh! saspen tak? hahahah..yang pasti bukan dari editor saya ya....saya juga seperti anda semua yang menanti kata putus mengenai NBF. hahaha..konon-kononnya macam ramai je yang menunggu NBF ni kan..hahahhaha...tak apalah...kepada pembaca yang masih berminat membaca karya saya, kita tunggu sama-sama okay?
Berbalik kepada panggilan telefon yang saya terima pagi tadi. datangnya dari teman yang sama-sama bekerja di library UPSI dahulu. Ya..sudah 4 tahun lebih saya meninggalkan library itu. Dan bermakna, hanya beberapa kali sahaja saya bertemu mereka sepanjang waktu itu. Tadi selepas memberi salam tadi, kak Ina Bolly @ bollywood ( dia mmg mcm hindustan..sebab tu namanya dipanggil begitu)...ayatnya, " Mar, kau tahu tak..kat sini tengah hot dengan sesuatu..." saya tanya hot tentang apa..." JAUH KAU PERGI!" jawabnya...saya ketawa je...sebab saya tahu kenapa kesemua staf library itu bercerita ttg JKP itu. tak lain tak bukan sebab saya menggunakan library UPSI itu sebagai salah satu latar tempat dalam JKP. Sudah lima bulan JKP dah terbit..depa baru perasan..hahhahahaa...
Masing-masing mencari sama ada nama mereka digunakan sebagai karekter di dalam JKP..ya...ada yang saya gunakan..saya yang tidak..ada yang saya tukar sahaja nama namun karekter sebenarnya saya kekalkan..hehehhe..kepada siapa yang membaca..mungkin tahu siapa yang saya maksudkan...
Jangan bimbang..saya tidak mengutuk atau mengaibkan sesiapa...saya hanya menggunakan latar library dan Tanjung Malim itu kerana saya sendiri selesa bercerita tentangnya. Saya dapati bercerita menggunakan latar tempat, masa..dan menulis tentang sesuatu yang saya arif..adalah lebih mudah dan nampak lebih 'real'. Saya akui kerja saya menjadi lebih mudah. Saya menerima banyak feedback dari student UPSI sendiri yang sukakan JKP kerana latar yang saya gunakan. Malah ada student lelaki yang begitu beria-ia mencari di mana letaknya Happy Garden, tempat tinggal Afi, yang satu-satunya latar tempat yang saya reka. Easy cafe..Garden Seafood, kedai makan Abuya..Medan, library, BSM itu sendiri semuanya benar belaka...
Dan bagi yang tahu pekerjaan saya, akan mengaitkan Afi itu saya. Saya tidak menulis Afi berdasarkan karekter saya. Sungguh jauh panggang dari api. saya hanya meminjam pekerjaan yang saya tahu sahaja. bukan mahu meletakkan diri sendiri di dalam cerita. Payah sebenarnya mahu menyudahkan JKP kerana saya terpaksa membuat kajian tentang pekerjaan RIF n the gang. Saya pernah stuck di situ sehinggalah seorang komando yang baik hati sudi membantu saya..jadi..atas kesukaran yang saya hadapi itu, saya mengambil jalan senang dengan menggunakan Tg. Malim dan kerjaya pustakawan yang saya begitu familiar sekali. Dan setelah saya melepasi tahap sukar itu, segala-galanya menjadi begitu mudah sekali.
Jadi..kepada nama-nama staf yang saya pinjam itu...jangan marah ya...heheh..( saya yakin tak ada siapa yang marah..hehehhehe)...anda sesungguhnya memudahkan saya kerana tidak perlu memikirkan lagi nama karekter tambahan. Kepada staf yang sedang membaca JKP, selamat membaca...nanti lepas2ni bolehlah senaraikan siapa staf yang berjaya memegang watak dalam JKP ni..hehehhe...

1 comment:

peace_bbj88 said...

best aper nama masuk dalam watak ... ehhehehhe ... syok nyeee .... ;p

OFFER HATI BERGETAR RINDU

OFFER RM20 (sm)/ RM 25(ss)  termasuk pos throwback 🔙  novel ke 5 yang terbit pada Mac 2011. Terbit selepas hanya 7 bula...