Thursday, December 10, 2009

Karnival Mega book_sale@library


Salam...

Pagi ini aku tak masuk office sebab aku ke HQ Ipoh sempena Karnival Mega book_sale@library yang berlangsung hari ini hingga 12 Dis 2009. Di sini aku ingin mengambil kesempatan untuk menjemput warga Ipoh khasnya dan Perak amnya supaya turut sama memeriahkan Karnival yang berlangsung ini. Oran ramai dari negeri lain pun dialu-alukan datang. Maklumlah tengah cuti sekolah sekarang ni. Kalau nak balik kampung di utara, mungkin boleh singgah sebentar di Ipoh.

Sebenarnya kedatangan aku ke sini atas dasar arahan pihak atasan. Aku ingat lagi kata2 pegawai yang menjemput dalam telefon kepada aku " Samada aku nak datang ke, tak nak datang ke, aku kena datang jugak."(nasib baik bercakap dalam nada gurau) Hehe..Aku katalah...aku akan datang. Bukannya apa...nak bagi sokongan pada jabatan sendiri. Walaupun aku di Taiping, takkan tak boleh beri kerjasama kan. Lagipun kehadiran aku ini untuk meraikan anak-anak perak yang bergelar penulis dan ditambah lagi aku seorang kakitangan library...itu yang jatuh hukuman wajib tu.

Ist melalui telefon aku sepatutnya akan muncul untuk sesi bersama penulis ( sesi signing buku, promote hasil karya sendiri), Aku pun setuju ajelah walaupun aku terfikir jugak...ada ke orang nak beli buku aku nanti. Haha..tak kisahlah kan...

Tapi tadi bila aku sampai...tup2 di sudut tepi dalam library tu siap ada pentas dan ada beberapa buah kerusi. Dekat backdrop tertulis ' Sesi Bual Bicara bersama Penulis Perak'. Er...er..blur kejap aku. Sejak bila plan berubah ni? Bila aku jumpa staff yang incharge, dia terangkan beberapa orang penulis yang dijemput sekali dalam sesi bual bicara ni. Aku dah berdebar ni. Aku ni jenis tak suka / pandai berkomunikasi dengan orang. Nak nak pulak dalam majlis ilmu macam ni. Dahlah tu...perkara ni tak dimaklumkan lebih awal. Kalau pun ada perubahan rancangan...calling2 lah ye tak...bukannya depa tak tau aku kat mana. Kalau suruh aku mengarut boleh je...memang laju je aku. Tapi...dalam berdebar tu aku teruskan jugaklah.

Selain aku ada 3 orang penulis lain seperti Dato' Dr Amar ( Pakar pediatrik kat Ipoh) - Beliau menulis buku mengenai burung. Dan atas dasar minat, buku itu diterbitkan sendiri dengan menggunakan modalnya sendiri. Kagum kejap aku dengan Dr Amar ni. Orangnya sangat polite dan tenang. Menurut katanya, dia sudah berpuluh2 tahun mengkaji mengenai burung sebelum diterbitkan dalam bentuk buku kerana mahu berkongsi minat dengan pembaca yang mempunyai hobi yang sama.

Penulis kedua, menulis dengan Pekan Ilmu...bernama JULIA. ( Maaf sebab aku tak ingat nama penanya) Tapi semasa menunggu sesi bual bicara bermula, baru aku tahu rupanya kami satu fakulti di Uitm dulu. Mujur dia yang bertanya dahulu dan akhirnya ingat juga aku dengan dia setelah dikenalkan nama panggilan semasa di U dulu.

Penulis ke 3 pula bakal menerbitkan buku sejarah dengan PTS. Beliau ialah En. Salehuddin, seorang editor di PTS dan terlibat dalam memasarkan produk untuk PTS.

Aku tak tahulah prestasi aku mcam mana semasa sesi tu...tapi bila aku tanya pada adik aku dia kata aku ok aja. nampak yakin dan suara pun tak menggigil. Bagi jawapan pun bernas je. Dia kata dia pun takut jugak kalau aku mengarut je tadi. hmmm... Ada ke patut? Tak sokong kakak dia langsung.

Secara keseluruhannya....Aku gembira dan seronok terlibat dalam sesi temu bual ni. Aku rasa ini pertama kali PPANPk mengadakan majlis bual bicara seperti ini. Aku rasa ianya wajar diteruskan di masa2 akan datang. Selain mempromosi penulis dan karyanya...dapat jugaklah library tu mempromote perkhidmatan mereka kpd orang awam kan. Manalah tahu...selepas2 ni makin ramai pula penulis dari Perak akan lahir? Insyaallah.

Dari segi kekurangan? Sudah pasti ada. Walaupun duduk hanya beberapa jam, kalau aku diberi peluang untuk terlibat dalam post mortem selepas Karnival selesai..memanglah akan panjang list aku. Tapi tidak perlulah aku sebut di sini. Harap2 selepas ini, makin pendek senarai tidak puas hati aku..hahaha...

Hari sabtu ni sekali lagi aku akan ke sana untuk pelancaran buku dan buletin pula. *sigh*

No comments:

OFFER HATI BERGETAR RINDU

OFFER RM20 (sm)/ RM 25(ss)  termasuk pos throwback 🔙  novel ke 5 yang terbit pada Mac 2011. Terbit selepas hanya 7 bula...