Tuesday, November 11, 2008

katak oh katak



Di bangunan inilah terletaknya objek katak bersama tengkorak itu. jenuh nak melangut memandang ke atas dan mencari. nasib baik nampak. hehehehe




Salam...
Gambar di atas itu merupakan antara fridge magnet yang berada dalam simpanan aku. Kenapa katak? aku bukannya penggemar makhluk ALLAH yang satu ini. Malah aku 'geli' dengan katak. Tapi aku beli juga. apakah sebabnya? heheheh...sebab kalau anda berada di Salamanca anda akan pasti terkejut dengan kebanjiran katak2 ini di sana. bukan bermakna bandar itu dipenuhi dengan katak hidup tetapi penuh dengan cenderahati yang berbentuk katak. kalau ada istilah teddybear...mungkin kita boleh pakai istilah teddyfrog. hahahah...
Fridge magnet yang dipanggil IMAN(singular) dalam spanish atau IMANES(plural) yang berbentuk katak memang popular habis di Salamanca. sana sini anda akan melihat katak2 ini tergantung di mana-mana. sebetulnya masyarakat di sini menganggap Katak sebagai pembawa tuah iaitu Suerte dalam hidup mereka.

Di salah satu bangunan Universiti Salamanca, ada satu objek iaitu seekor katak dengan tengkorak yang menghiasi dinding bangunan tersebut. tempatnya tinggi dan susah untuk diihat kerana tersorok dengan rekaan hiasan dinding yang lain. tetapi sekiranya kita dapat melihat katak dan tengkorak ini bermakna hidup kita akan bertuah.(ini kepercayaan mereka ya). dan jangan hairan kerana semua pelancong akan mengambil masa mencari dan mengambil gambar objek yg konon-kononnya membawa tuah ini. (kalau anda lihat di atas belah kiri, katak dengan skull..lebih kurang mcm tulah rupanya minus cap tu.

bagi aku kenapa aku beli imanes di atas...aku beli kerana katak tu nampak cute sesangat. tiada alasan lain. bagi anda yang sangat menggemari katak...silalah ke salamanca. anda pasti akan teruja dan bahagia.

1 comment:

LK said...

cute apa katak2 tu...nak minta 1...hehehe

kalau katak x istimewa macam mana ada citer dongeng psl katak jd putera raja...

OFFER HATI BERGETAR RINDU

OFFER RM20 (sm)/ RM 25(ss)  termasuk pos throwback 🔙  novel ke 5 yang terbit pada Mac 2011. Terbit selepas hanya 7 bula...