Friday, September 28, 2007

apa2 jelah




salam...

2 hari lepas staff Perpustakaan Negara Malaysia(PNM) hantar 2 kotak buku ke library. aku apatah lagi terus saja menyerang n menyelongkar kotak2 itu yang aku ketahui ada buku2 baru untuk diletakkan di library. gaya aku tu macamlah buku2 tu dikhaskan untuk aku sorang aje. hmmmm...ini yang bestnya kerja kat library. banyak buku. hihihi bosan kerja capai buku..
So, kerja aku sehari dua ni dok memproses buku2 itulah. sebelum naik ke rak mesti kena tampal poket n masukkan data dalam sistem dulu. haha..oklah tu. kalau dulu dekat library UPSI aku bahagian perkhidmatan pelanggan, tak ada peluang buat kerja belakang tabir ni tapi sekarang aku boleh menambah pengalaman.

bercakap tentang kerja ni aku teringat ex-boss aku. dia selalu pesan kalau kerja yang selalu berhadapan dengan pelanggan kena manis2 muka. kena senyum selalu walaupun adakalanya rasa macam nak baling buku pada pelanggan. kerja di fontliner ni membawa imej jabatan. walau cemerlang mana unit katalog, unit perolehan, unit sistem maklumat tapi kalau service hampeh, tetap orang pandang buruk. dan kami pula bila orang penting belakang tabir ni buat silap, muka2 kami yang tak berapa nak ceria inilah yang terpaksa berdepan dengan pelanggan. So, bila jadi benda yang sepatutnya terjadilah adegan menunding jari pada orang lain. hihiihi..biasalah manusia. silap sendiri tak pernah nampak.

ada setengah orang memang suka kerja yang deal dengan manusia ni. aku pulak ikut mood. tapi selalunya mood aku lebih terarah pada kerja sendiri. Aku jenis tak kisah kalau seharian terpaksa mengadap pc atau proses buku. hihihi...buku2 tak pandai buat aku cepat naik darah. buku2 tu tak kisah kalau aku tengah bad mood. dia tak akan kutuk aku kalau muka aku muncung 14 inci selama 8 jam sehari.

hihihi..satu lagi kelemahan yang perlu aku hadapi tentang diri sendiri. communication skill aku memang hampeh.


p/s : kalaulah senyuman aku macam si minah alias ni...hmmmmmm...

No comments:

OFFER HATI BERGETAR RINDU

OFFER RM20 (sm)/ RM 25(ss)  termasuk pos throwback 🔙  novel ke 5 yang terbit pada Mac 2011. Terbit selepas hanya 7 bula...