Thursday, June 28, 2007

ulang tahun


Salam...
Hari ni merupakan hari ulang tahun perkahwinan mak n ayah aku yang ke 37 tahun. Selama beberapa tahun ni tarikh 28 Jun ni kami akan sambut bagi meraikan mak n ayah tercinta...keluar makan bersama-sama ataupun sambut di rumah sahaja tapi tahun ni segala-galanya berubah. Semalam semasa aku mengingatkan emak pasal tarikh ni mak jawab...
" nak sambut apa lagi...ayah dah tak ada...." Aku terdiam. Memang ayah dah tiada tapi tarikh itu tetap penting. Tarikh emak n ayah disatukan. Emak tiada agi bersama ayah bukan kerana bercerai hidup tetapi bercerai mati...jadi tak salah aku rasa kalau hendak meraikan emak sekalipun hanya emak seorang.
Semalam aku bawa emak dan adik2 melawat kubur ayah. 4 julai ni genap 100 hari ayah meninggal. Kadangkala masa berlalu begitu begitu pantas...dan kekdang amat perlahan sekali. Sudah menjadi rutin kami akan melawat ayah seminggu sekali. Dalam tempoh itu hanya 2 kali sahaja emak datang menjengah. Bukan emak tidak sayang dan bukan emak tak rindu tapi kami adik beradik tahu emak tak cukup kuat untuk menatap pusara ayah.
Semalam, masa balik dari kubur emak beritahu ; " Inilah yang mak tak nak pergi. tgk kubur ayah mak rasa pilu. mak asyik teringat-ingatkan ayah." Itulah emak...36 tahun lebih dengan ayah...mustahil mak tidak sedih dengan ketiadaannya.
Kami adik beradik setiap malam mengharapkan kehadiran ayah dalam mimpi. biarpun sekejap tak mengapa. bila salah seorang dari kami bermimpi berjumpa ayah, kami semua bercerita dan tumpang seronok sekali. Iyalah...mimpi bukan boleh dipaksa-paksa dan ditentukan. Gambar boleh ditatap...tapi bila mimpi berjumpa ayah tu lain rasanya.
Apa pun aku ttap ingin mengucap SELAMAT ULANGTAHUN PERKAHWINAN BUAT EMAK& AYAH.
p/s -foto ni foto lama...aku tak sanggup nak paparkan gambar terbaru arwah ayah...takut aku tak kuat....

2 comments:

Abang Long said...

BERSABARLAH, adik Mar. Abang Long cuma nak ucapkan TERIMA KASIH atas susah payah adik datang dari jauh, semata - mata untuk Kelab.

dhiya zafira said...

Abang Long...

saya cuba buat apa yang saya mampu....

OFFER HATI BERGETAR RINDU

OFFER RM20 (sm)/ RM 25(ss)  termasuk pos throwback 🔙  novel ke 5 yang terbit pada Mac 2011. Terbit selepas hanya 7 bula...