Monday, August 28, 2006

emosi....

2 minggu ni, emosi aku tak berapa nak stabil. di balik kegembiraan aku menerima panggilan interview, aku menerima khabar buruk. ayah aku di masukkan ke hospital dan terpaksa menjalani pembedahan hari itu juga. trauma sekejap aku menerima sms dari ayah.(masa tu dia menemani emak yang ada appoinment dengan doktor). peristiwa 5 tahun dulu mula mengamit ingatan aku. dahulu pada tahun 2001, ayah dimasukkan ke hospital kerana mengidap kanser pankreas.
kali ini walaupun penyakit ayah tidak seteruk dulu, namun kegelisahan tetap tidak hilang dari jiwa aku dan adik beradik aku. perkataan hospital sesungguhnya bukan satu perkataan yang menjadi favourite kami adik beradik.
Penat...memang penat. penat tenaga aku tak kisah tetapi kalau penat jiwa bagaimana nak mengubatinya. masa tu hanya aku seorang berada di rumah. mak kat hospital dengan ayah. adik bongsu aku ada kelas tambahan. adik beradik yang lain belum tahu lagi. bila ayah text dengan aku, aku terima berita itu dengan tenang. macam tak ada apa-apa yang berlaku. aku teruskan kerja aku membasuh kain. mengemas rumah. membasuh pinggan, menyidai kain. pendek kata, pagi itu aku menjadi seorang suri rumah yang sejati. aku buat kerja tanpa memikirkan ayah yang berada di hospital. aku tak mahu berfikir. kerana kalau aku duduk diam tanpa berbuat apa-apa, aku akan menangis. aku akan menjadi lemah. aku akan mula fikir yang bukan-bukan. itulah yang aku tak mahu lakukan. kalau aku menunjukkan kesedihan aku, bagaimana dengan ayah yang terpaksa melalui semua ini? bagaimana mahu meredakan kebimbangan ayah. ayah memang tak tunjuk dia takut. tapi hatinya dan perasaannya siapa yang tahu. betapa berat mata memandang, berat lagi kesakitan yang terpaksa ayah pikul.
aku call adik beradik aku yang lain. seperti biasa, reaksi mereka sudah aku duga. jenuh juga aku mahu menjawab segala pertanyaan dan menenangkan mereka. dan malamnya, pukul hampir pukul 3 pagi kakak, adik lelaki aku dengan familynya tiba di rumah. sebelum itu, adik lelaki aku yang berada di p.pinang tiba. aku tak tahu berapa laju dia bawak kereta kerana terasa baru sahaja dia call tanya di mana wad ayah dan tup..tup dia sampai. kakak aku di alor setar tiba keesokannya. adik aku di usm hanya boleh balik pada hari khamis kerana dia ada test. riuh rendah bilik ayah aku dengan kami. nasib baik bilik ayah aku hanya menempatkan 2 orang sahaja.
hubungan kami sekeluraga memang cukup rapat. ayah pun mungkin berasa seronok sedikit apabila semua anak-anaknya pulang. walaupun keadaannya terlantar di atas katil namun sekurang-kurangnya sakitnya akan terubat dengan kehadiran kami. sekurang-kurangnya dia tahu dia masih mempunyai seorang isteri dan 7 orang anak yang masih mengambil berat. dalam diam, aku yakin ayah merasa lega kerana anak-anaknya masih tidak melupakannya.
dan hari ini...ayah akan menghadapi pembedahan yang kedua. aku harap ayah akan cepat2 sembuh. aku doakan tiada masalah yang lebih besar lagi yang terpaksa ayah hadapi. aku harapkan ayah boleh keluar hospital tak lama lagi....

1 comment:

LK said...

bagus violet. susah nak dapat adik beranik macam adik beradik ko.hormat org tua dan ingt mak bapak. x macam sesetgh org yg lupa terus mcm tu kerana kesibukan dunia. aku harap dan berdoa semg aku jadi anak yg baik mcm ko dan adik beradik ko yg lain. ada sesapa yg nak cari jodoh? aku rekomenkan ko. heheeh (sebab aku x kasi can ko amik miller aku)

OFFER HATI BERGETAR RINDU

OFFER RM20 (sm)/ RM 25(ss)  termasuk pos throwback 🔙  novel ke 5 yang terbit pada Mac 2011. Terbit selepas hanya 7 bula...